Kurban ibadeti, diğer ibadetlerden farklı olarak müminin mâlî olanakları ile yaptığı bir ibadettir. Yeterli malı olmayan insanlara kurban kesmek vacip değildir. Peki kimler kurban kesebilir? Kurban kimlere vaciptir?
Kurban bayramı, Hicri takvime göre zilhicce ayının onuncu
gününden itibaren kutlanmaya başlar ve 4 gün sürer. Zilhicce ayının 9.günü ise
arife günüdür. Zilhicce ayının 10., 11. ve 12. gününe ‘Eyyam-ı nahr’ (Kesim zamanı) denmektedir. İslami terim
olarak Kurban; Allah’a yaklaşmak, O’nun rızasını kazanmak manasına gelmektedir.
Müslümanlar Allah’a olan teslimiyet ve şükürlerini eda etmek için kurban keserler.
Kurban kesmek kimlere vaciptir?
Kurban kesmek, akıl sağlığı yerinde, büluğa ermiş (ergen
olmuş), dinen zengin sayılacak kadar mal varlığına sahip olan her müslümanın
yerine getireceği malî bir ibadettir. Temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka
80.18 gr altın veya değerinde para ya da eşyaya sahip olan kimselerin kurban
kesmesi gerekir.
Kurban kesmek için zekatta olduğu gibi sahip olunan malın
üzerinden 1 yıl geçmesi şartı yoktur. Malı olan kurbanını keser.
Ailede malı olan herkes kurban kesmeli mi?
İbadetlerde sorumluluk ve bu sorumluluğun bir neticesi olan
ceza ve mükâfat da bireyseldir. İslam dininde aile fertleri arasında mal
ayrılığı esası vardır. Bir aile içinde karı, koca ve çocuklardan her birinin
malı ayrı ayrı belirlenmişse kendilerine aittir.
Bu sebeple aile fertlerinden karı, koca ve yetişkin çocuklardan kimin borcu ve
temel ihtiyaçları dışında 80.18 gr. altını veya bu miktar altın değerinde
parası veya nisaba ulaşan fazla malı ve eşyası varsa, o kimse zengin sayılır.
Bu şartlara göre aile fertlerinden dinen zengin sayılan her biri, fitre
vermekle mükellef oldukları gibi, kurban bayramında da Hanefîlere göre kurban
kesmekle yükümlüdürler.
Şâfiî mezhebine göre ise aile için bir kurban kesmek sünnet-i
kifâyedir. Aileden birisinin kurban kesmesi ile hepsi için sünnet yerine gelmiş
olur. Bu görüş asgarî derecede nisâba sahip olan aileler için daha uygundur.
Seferi iken Kurban kesmek vacip midir?
Yolcu (seferî), kurban kesmekle mükellef değildir. Ancak
kesmesi hâlinde sevabını kazanır. Kişi, kurbanını ikamet ettiği yerde
kesebileceği gibi, bayram dolayısıyla veya başka bir sebeple gitmiş olduğu
yerde de kesebilir. Seferî olması, kurban kesmesine ve kestiği kurbanın makbul
olmasına engel değildir.
Seferî iken kurban kesenler; bayram günleri içinde memleketlerine dönerlerse,
yeniden kurban kesmeleri gerekmez. Kurban bayramının başında mukim iken kurban
kesmeden bayram günlerinde sefere çıkana da vacip olmaz. Sefer hâlinde iken
kurban kesmeyip de bayram günlerinde memleketlerine dönenlerin kurban kesmeleri
gerekir. Başta Şâfiî mezhebi olmak üzere kurbanın sünnet olduğu görüşünde
olanlara göre, seferîlik durumunda da aynı hüküm geçerlidir.
Kaynak: www.ensonhaber.com